Episodul 8: La fizioterapeut si la profesorul de Formula 1

De Mircea Meșter
Publicat Miercuri, 21.05.2008

Dupa un scurt briefing legat de programul din prima zi, urmatorul pas a fost descoperirea circuitului. Si pentru ca eram incepatori, primul tur al circuitului Paul Ricard a fost efectuat in microbuze Renault in care soferul ne explica cum se abordeaza virajele si care este trasa ideala.

Pentru ca totul sa fie si mai usor, organizatorii au amplasat in viraje japoane de diferite culori, fiecare cu rolul sau. Astfel, erai nevoit sa franezi la primul jalon - cel rosu - apoi retrogradai treptele la jalonul portocaliu, dupa care urma virarea, la conul galben. Nici mai devreme, nici mai tarziu. Foarte important: pedala de acceleratie urma sa fie apasata incepand cu jalonul verde sau albastru, adica imediat ce trasa iti permitea sa faci acest lucru.

Nu am aflat insa, in acel moment, cateva lucruri importante. de exemplu, care este forta cu care trebuie apasate pedalele si viteza cu care acestea sunt actionate. Aveam sa aflam asta ceva mai tarziu. Deocamdata, vizitam fizioterapeutii.

Pentru a rezista la forte de pana la 6g, pilotii de Formula 1 se antreneaza in fiecare zi.

Iar pentru a constientiza ce inseamna aceste forte, ganditi-va ca cinci oameni de greutatea voastra va imping din lateral. Pentru a simula aceste forte, fizioterapeutii ne-au supus membrele unor presiuni artificiale la care trebuia sa raspunzi cu aceeasi moneda, dar in sens diferit: sa opui rezistenta. Un test pe alocuri amuzant insa o situatie perfect normala in conditii de cursa. Aceeasi fizioterapeuti mi-au "reparat" o durere de muschi la spate dupa ce s-au jucat putin cu vertebrele si mi-au relaxat muschii incordati din acea zona. O senzatie placuta la final se va transforma insa, in aceste zile, intr-o durere de tipul celei rezultate din febra musculara in jurul coloanei vertebrale. De ce? Pentru ca "tratamentul" la care fusesem supus are rol relaxant, insa anumite grupe de muschi nu sunt obisnuite sa stea relaxate artificial.

A urmat ceea ce asteptam cu totii: un briefing de pilotaj cu unul dintre pilotii de incercare al ING Renault. In 20 de minute urma sa pilotam pentru prima data un monopost adevarat.

Era vorba, pentru incalzire, de Formula Renault 2.0, un motor care desi dezvolta tot atatia cai cat vechiul Clio RS (185), are un rezultat mult mai accentuat pe pista. Motivul: masa de trei ori mai scazuta a unui astfel de monopost in comparatie cu cea a lui Clio. Altfel spus, ganditi-va ca vi se da pe mana un Renault Clio de 550 de cai putere si faceti tururi pe un circuit.

Am trecut printr-un intreg program in care eram invatati ce inseamna siguranta, ce inseamna fiecare buton, ce inseamna fiecare pedala si ce inseamna fiecare beculet LED de pe volan. Foarte interesant, o masina de acest tip are trei pedale - ambreiaj, frana si acceleratie, dar si un levier prin care cutia de viteze secventiala primeste comenzile din cockpit. Pentru a urca in trepte tragi levierul spre tine, pentru a retrograda il impingi. Simplu ca buna ziua, nu? Raspuns: nu. Urma sa vedem asta pe propria noastra piele.

Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru