FEATURE: Topul celor mai eficiente echipe din istoria Formulei 1

De Daniel Popescu
Publicat Miercuri, 09.11.2011
Automarket vă prezintă topul echipelor care au obţinut cel mai mare număr de victorii raportat la numărul total de curse în care au participat în Formula 1.

Istoria de 61 de ani a Formulei 1 cuprinde un număr impresionant de constructori care au participat la curse, lucru firesc dacă luăm în calcul că Ferrari este singura echipă care a concurat în fiecare sezon al competiţiei.

Dintre cele 155 de echipe care au luat startul în cel puţin o cursă de Formula 1, doar 83 au parcurs în cel puţin 10 Mari Premii şi doar 34 au reuşit să câştige cel puţin o dată, iar distribuţia acestora arată cât de complex poate fi acest sport.

Tocmai de aceea, o analiză care să scoată la lumina echipele care au obţinut cel mai mare număr de victorii raportat la numărul total de curse în care au participat evidenţiază câteva nume mai puţin cunoscute. Într-un astfel de top 10, doar cinci poziţii sunt ocupate de echipe care concurează şi în prezent în Formula 1, în timp ce prima poziţie îi revine uneia dintre cele mai meteorice echipe din istorie.

Datele au fost obţinute pe baza rezultatelor înregistrate până la Marele Premiu al Indiei din 30 octombrie inclusiv.

LOCUL 10 - MASERATI - 9 VICTORII ÎN 70 DE CURSE - 12.85%

Maserati a fost unul dintre primii constructori care s-a implicat în Formula 1, însă în primii ani nu a fost capabil să lupte de la egal la egal cu rivalii italieni de la Alfa Romeo şi Ferrari. Prima campanie completă a fost cea din sezonul 1952, iar prima victorie avea să vină abia în 1953 cu Juan Manuel Fangio, pilotul de referinţă al perioadei respective.

Au urmat alte câteva victorii sporadice în următorii ani înainte ca acelaşi Fangio să cucerească titlul în 1957 la volanul unui Maserati 250F graţie a patru victorii. Acel titlu a reprezentat însă şi finalul perioadei de glorie pentru Maserati, care s-a retras rapid din Formula 1 şi a mai furnizat motoare în competiţie doar până în 1969.

LOCUL 9 - LOTUS - 79 DE VICTORII ÎN 527 CURSE - 14.99%

Lotus a fost una dintre cele mai longevive echipe din istoria Formulei 1, însă parcursul de succes al echipei a fost presărat şi cu numeroase momente mai puţin plăcute: Jim Clarck a câştigat două titluri mondiale şi 25 de curse în perioada 1962-1967 înainte de a înceta din viaţă în urma unui accident suferit în 1968 într-o cursă de Formula 2, însă Graham Hill s-a achitat cu brio de sarcina de a-l înlocui pe scoţian şi a obţinut titlul chiar în acel an, înainte ca Jochen Rindt să realizeze o performanţă similară în 1970 după patru victorii consecutive.

Echipa a intrat însă pe o pantă descendentă după moartea fondatorului Colin Chapman, iar cele şase victorii obţinute de Ayrton Senna în 1985-1987 aveau să reprezinte cântecul de lebădă al unei echipe care s-a retras din competiţie în 1994.

LOCUL 8 - MATRA - 9 VICTORII ÎN 60 DE CURSE - 15%

Toate cele nouă victorii pe care constructorul francez Matra le are în Formula 1 au fost obţinute în numai doi ani: 1968 şi 1969, atunci când echipa a fost condusă de Ken Tyrrell. În al doilea dintre cele două sezoane, echipa a cucerit titlul constructorilor şi titlul piloţilor cu Jackie Stewart, însă aceste performanţe nu sunt singurele care au scos în evidenţă Matra.

Tot în 1969, Matra a devenit singura echipă din istoria Formula 1 care a câştigat un punct cu un monopost cu tracţiune integrală, în urmă locul şase obţinut de Johnny Servoz-Gavin în Canada.

Ulterior, francezii s-au retras din Formula 1 pentru o experienţă în sportscar.

LOCUL 7 - WILLIAMS - 113 VICTORII ÎN 570 DE CURSE - 19.82%

Numele Williams a apărut în Formula 1 drept constructor în 1974, iar adevăratul start este considerat sezonul 1977, când Frank Williams şi Patrick Head au fondat Williams Grand Prix Engineering. Succesul a venit doi ani mai târziu, când mai puţin cunoscutul pilot Clay Regazzoni a obţinut prima victorie din istoria echipei, pentru ca în 1980 să obţină primul titlu la piloţi prin Alan Jones.

Sezonul 1982 a avut un deznodământ ciudat, Keke Rosberg câştigând titlul pentru Williams cu o singură victorie, iar din 1989 a început legendarul parteneriat cu constructorul francez Renault, obţinând nu mai puţin de 59 de victorii în perioada 1991-1997.

Declinul britanicilor a început concomitent cu retragerea Renault din Formula 1, iar ultima victorie datează din Marele Premiu al Braziliei din 2004. Pole position-ul obţinut de Nico Hulkenberg la Interlagos în 2010 pare să fie mai degrabă un accident decât o revenire, însă speranţele se leagă de noul parteneriat cu Renault care va începe anul viitor.

LOCUL 6 - RED BULL RACING - 26 DE VICTORII ÎN 124 DE CURSE - 20.97%

Red Bull Racing a debutat în Formula 1 în 2005, după ce producătorul de băuturi energizante a cumpărat Jaguar. Succesul a apărut abia în 2009, când Sebastian Vettel a câştigat în China, însă performanţele aveau să vină în 2010 şi 2011, când germanul a devenit dublu campion mondial şi a cucerit două titluri mondiale la constructori pentru Red Bull împreună cu Mark Webber.

În total, Red Bull a câştigat nu mai puţin de 26 dintre ultimele 51 de curse, adică aproximativ jumătate dintre cursele din ultimii trei ani, iar echipa patronată de Dietrich Mateschitz are toate şansele să-şi îmbunătăţească aceste rezultate în următorii ani.

LOCUL 5 - MERCEDES - 9 VICTORII ÎN 48 DE CURSE - 18.45%

Mercedes a obţinut nouă victorii în 16 curse pe parcursul sezoanelor 1954 şi 1955, câştigând de fiecare dată titlul mondial cu Fangio. Performanţele spectaculoase ar fi putut continua dacă constructorul german nu s-ar fi retras în urma tragicului accident de la Le Mans din 1955. Statistica echipei s-a "stricat" în momentul în care germanii au revenit cu propria echipă în Formula 1 în 2010, în condiţiile în care au obţinut doar trei podiumuri în ultimii doi ani.

LOCUL 4 - MCLAREN - 174 VICTORII ÎN 701 CURSE - 24.82%

McLaren adunase doar patru curse în Formula 1 în momentul în care fondatorul Bruce McLaren a murit într-un test din competiţia Can-Am. Tocmai de aceea, modul în care a supravieţuit şi, mai ales, performat în Formula 1 este incredibil: renăscută cu ajutorul americanului Teddy Mayer, McLaren a obţinut primul titlu în 1974 cu ajutorul lui Emerson Fittipaldi, recrutat de la Lotus datorită banilor investiţi de Marlboro.

După declinul din 1978-1980, Ron Dennis a preluat conducerea şi a scris o pagină de istorie prin titlurile cucerite de Niki Lauda, Alain Prost, Ayrton Senna, Mika Hakkinen şi Lewis Hamilton, însă ultimul titlu al constructorilor datează din 1998.

LOCUL 3 - FERRARI - 216 VICTORII ÎN 829 DE CURSE - 26.05%

Ferrari este singura echipă care a concurat în fiecare sezon de Formula 1, reuşind să câştige peste un sfert din numărul total de curse.

Performanţele au fost obţinute în ciuda unei perioade dificile de două decenii între 1979 şi 1999 în care nu a câştigat niciun titlu. Michael Schumacher avea însă să scrie istorie prin cele cinci titluri mondiale la piloţi şi şase titluri mondiale la constructori obţinute în cele 11 sezoane petrecute la Scuderia.

La mare distanţă de cele 72 de victorii obţinute de german se situează Niki Lauda cu 15 victorii şi Alberto Ascari cu 11 victorii. În total, nu mai puţin de 37 de piloţi au obţinut cel puţin o victorie în combinezonul Scuderiei Ferrari.

LOCUL 2 - VANWALL - 9 VICTORII ÎN 28 DE CURSE - 32.14%

Vanwall a fost prima echipă britanică care a avut succes în Formula 1. Fondată de Terry Vandervell în 1954, Vanwall a avut un început promiţător, concretizat de cele nouă victorii obţinute în 1957 şi 1958. De fiecare dată, echipa a dominat finalul de sezon, obţinând trei victorii în ultimele patru curse din 1957 şi patru victorii în ultimele patru curse din 1958. Rezultatele din 1958 au permis britanicilor să devină campioni la constructori, însă în 1959 şi 1960 performanţele au încetat brusc, determinând dispariţia echipei de pe grila de start.

LOCUL 1 - BRAWN GP - 8 VICTORII ÎN 17 CURSE - 47%

Fără îndoială, Brawn GP va rămâne în istorie drept cea mai meteorică prezentă din Formula 1. Echipa preluată de Ross Brawn după retragerea constructorului Honda a confirmat prezenta pe grila de start a sezonului 2009 cu numai câteva zile înainte de startul sezonului.

Chiar dacă a beneficiat de un monopost realizat cu un an în urma tocmai din banii constructorului japonez, dominaţia autoritară din 2009 nu poate fi ştirbită în niciun fel: cele opt victorii au permis echipei să câştige titlul mondial al constructorilor şi pe cel al piloţilor prin Jenson Button, înainte ca Mercedes să achiziţioneze Brawn GP şi să o transforme în echipa de uzină a constructorului german.

CONCLUZII

Un top al celor mai eficiente echipe din Formula 1 dominat de o echipă care a fost prezentă în competiţie pentru un singur sezon poate părea absurdă dacă luăm în calcul cei 61 de ani de istorie, şi asta mai ales în condiţiile în care Ferrari a participat la fiecare sezon al competiţiei, construindu-şi o reputaţie inegalabilă. Cu toate acestea, tocmai echipe precum Brawn GP sau Vanwall fac farmecul Formulei 1 şi oferă pentru scurt timp momente pline de spectacol şi adrenalina pentru fani.

Comentarii (10)

  • @ Daniel Popescu
    De ce nu e inclusa si Alfa Romeo?
    Topul ar fi aratat total diferit ...
    1 4
  • @Ghiri
    Alfa Romeo nu apare pentru ca nu a reusit sa patrunda in top 10. A obtinut 10 victorii in 112 curse, adica un procentaj de 8.92%.
    7 0
  • Depinde de metoda de calcul
    Daca se ia in calcul si perioada in care a fost furnizor de motoare nu dar daca se ia doar perioada in care au fost echipa in f1 ar avea cel mai mare procentaj cu 10 victorii in 14 curse.

    La Mercedes de ce nu se ia in calcul faptul ca au fost furnizori pt Mclaren si Force India ? Metoda de calcul nu e exacta in opinia mea
    2 3
  • @Ghiri
    Alfa Romeo a concurat in Formula 1 cu propria echipa in doua perioade distincte: 1950-1951, cand a obtinut 10 victorii in 14 curse, dar si intre 1979-1985, cand nu a obtinut nicio victorie in 98 de curse. De aici si statistica cu 10 victorii in 112 curse.

    Clasamentul ia in calcul doar echipele sau, mai precis spus, constructorii din Formula 1.
    4 1
  • Vasile
    Red Bull (procentaj 20.97%) si Williams (procentaj 19.82%) ar fi trebuit sa ocupe locurile 5, respectiv 6 iar Mercedes (procentaj 18.45%) locul 7, in ordinea procentajului. De ce e Mercedes pe 5 desi are un procentaj mai mic?
    5 1
  • clasament
    Clasamentul ia in calcul doar echipele sau, mai precis spus, constructorii din Formula 1., pai eu cred ca echipele care cumpara motorul de f1 nu au ce cauta in clasament, constructori sunt mercedes, ferrari, renault, honda,ford si alti, una e sa fi echpa si alta e sa fi constructori, inrest numai bine
    3 4
  • @VJohann
    Asta le-am zis si eu pe o alta pagina! Anul asta campionatul la constructori nu l-a castigat Red Bull, ci Renault;)
    3 4
  • Emerson
    Johann si Mavrick
    Multe, f. multe echipe utilizeaza motoare produse de altii. E dificil pt.o echipa mai mica,cu bani mai putini,sa faca motoare performante si fiabile. O masina e un cumul de calitati,nu numai motoarele,ci tot ce inseamna,motoare,aerodinamica,electronica,materiale,tactici,strategii,stiinta,abilitate si viziune,etc,motorul fiind doar unu dintre factori. S-au mai vazut masini cu motoare f.bune,si pe total,echipa nu a aratat mai nimic... sa nu uitam,Mc Laren,Williams,Red Bull,Lotus,Brabham,Benneton, si multe,multe altele,mai mari sau mai mici. Asa putem pretinde sa-si faca si cauciucuri,electronica si toate celelalte....absurd...pana si un telefon e facut,in multe cazuri din"adunaturi"....
    3 1
  • Emerson
    Echipele enumerate mai sus nu au avut nici odata motoare,deci nu"merita"sa fie in F1....asta da gandire progresista....
    1 0
  • @Emerson
    Foarte bine ai precizat:
    "E dificil pt.o echipa mai mica,cu bani mai putini,sa faca motoare performante si fiabile. O masina e un cumul de calitati,nu numai motoarele,ci tot ce inseamna, motoare, aerodinamica, electronica, materiale, tactici,strategii,stiinta,abilitate si viziune,etc,".
    Din pacate s-a cam umplut F1 de astfel de echipe mici iar eu consider ca F1 nu e un sport destinat acetui gen de echipe. Totodata sunt si prea ajutate de prezentul regulament pentru a egala sau depasi performantele echipelor mari.Cum sunt ajutate? Prin adaugarea atator restrictii la capitolul "motoare, aerodinamica, electronica, materiale, tactici,strategii,stiinta"etc.
    2 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru